Kamperen in Amerika...

13 augustus 2009 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Toen ik mensen vertelde dat ik ging kamperen in Amerika kreeg ik veel vragende blikken. Dat is toch bij uitstek een land van motels? En als je iets avontuurlijkers wilt, dan huur je toch een camper?

Geschreven door: Eric

Ik merk nu dat kamperen in Amerika prima gaat - als je maar op de juiste campings terecht komt. Want een 'camping' is hier vaak een stuk harde grond met her en der een boompje en héél veel 'hookup' aansluitingen. Voor - je raad het al - de tienduizenden campers die je hier ziet rondrijden. Vaak zo groot als de bus waar ik vroeger een schoolreisje mee maakte en dan hangt er ook nog een auto aan de trekhaak! Een camper is weliswaar lekker luxe (airco, tv, magnetron, douche, keuken en slaapkamer aan boord) maar slurpt enorm veel benzine (1 op 3, tank van 200 liter) en er zijn steeds meer (mooie) plekken in de natuurparken waar geen campers meer toegelaten worden. En even de stad in is niet handig. En als je ergens op een camping (RV park heet dat hier) een plekje vind dan sta je keurig in een rijtje naast andere camper rijders, gezellig naast veelal amerikaanse senioren...

Auto met tent
Dus huren wij een auto en hebben we hier voor weinig geld ($ 350) een kampeeruitrusting gekocht. Huren kan ook, maar dat kost $ 800 voor 3 weken!

Zo wordt je soms wakker in je tentje...Wat zijn tot nu toe onze ervaringen? In Sequoia park stonden we op een prachtige 'state' campground (geen 'camping' dus!) aan een riviertje, midden tussen de bomen en heerlijk rustig. Niet reserveren, geen douches en elektra, wel wc, stromend water en bearboxes om je eten in te doen om geen beren aan te trekken. En een enorm ruime plek voor zeker drie tenten en de auto. Plus een picknicktafel en barbecue. Iets dat je hier trouwens op elke campground vindt, zouden ze in europa ook moeten doen! Scheelt een hoop gesjouw. Er is geen receptie, je registreert zelf en doet het geld in een envelop in een bus. Kosten: $ 12 per nacht, zeg maar 8,5 euro. Eenzelfde ervaring hadden we in de Grand Canyon en Lake Mead. Slapen gaat trouwens prima omdat we drie superdikke (20 cm!) luchtbedden hebben gekocht die we steeds via de autoaccu opblazen met een kleine pomp. En de slaapzakken zijn nauwelijk nodig omdat 's nachts het warm genoeg is, tussen de 20 en 25 graden.

KOA camping, ActonWe hebben ook een paar keer op een 'commerciele' camping gestaan, vaak een KOA camping. KOA heeft zo'n duizend campings in de hele VS met een een vaste formule. Ze zijn een stuk luxer dan de 'state' campings (douches, kampwinkel, zwembad, draadloos internet, was/droogmachines) en kosten zo'n 30-35$ per nacht. Onze eerste KOA ervaring dichtbij LA was ronduit slecht: ze hadden maar liefst 4 tentplaatsen (en nog heel klein ook, op houtschilfers) en de rest van het park was gevuld met campers. We stonden naast een klein vliegveld. 's Nachts om 1 uur een hels lawaai in het perkje vlak naast de tent: de automatische sproeiers gingen aan. En om 7 uur 's ochtends begonnen de onderhoudsmensen met het afzagen van takken naast ons... het was duidelijk dat niet de gasten, maar de camping zélf het belangrijkst was! Gelukkig hadden we ook een paar betere KOA campgrounds, mooi grasveld met lekker veel schaduw, heerlijk rustig.

Droge camping, Lake PowellOm 20u is het donker en dan zetten we de gaslamp aan, pakken we wat lekkers erbij en gaan we aan de picknicktafel een potje kaarten of een beetje kletsen, plannen maken voor de volgende dag of praten over wat we gezien hebben. Of, zoals nu, een verhaaltje op de laptop tikken terwijl Tim en Alinde in de auto naar een filmje op de Iphone kijken. Maar dat is de eerste keer in drie weken.

Als we terug zijn in San Francisco hoop ik de kampeeruitrusting weer te verkopen, hopelijk zijn er mensen met dezelfde plannen...

Kortom, kamperen in Amerika is verrassend, een avontuur, primitief en van harte aan te bevelen!