De wereld van Star Trek in Las Vegas.

13 augustus 2009 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Twee onbekende en ook onwezenlijke begrippen voor mij: Las Vegas en een Star Trek convention. Dit jaar had ik de kans om ze als combinatie te ervaren!

Geschreven door: Eric

Las VegasOver Las Vegas zal ik het niet lang hebben, daarover is genoeg te lezen en wellicht ben je er zelf geweest. Maar twee dingen bleven mij bij over 'Sin City' zoals een oude grijze Grand Canyon ranger de stad noemde. Het eerste wat mij opviel is de groepen jongeren die je tegenkomt(vaak louter mannen maar ook veel alleen vrouwen) die ervoor gaan om in minimale tijd maximaal te zuipen, te vreten, te gokken en te n**ken. Nieuwste service: 'girls within 20 minutes'. Alles onder het mom van 'what happens in Vegas, stays in Vegas', een soort van erecode onder de Vegas-gangers.

120Het tweede opvallende was de her-creatie van steden als New York, Parijs en Venetie maar dan in het klein (alhoewel, een eiffeltoren van 80 meter hoog...) maar zodanig dat je je soms écht daar waant. Dus loop je vanaf de Strip om drie uur 's middags met 40 graden hotel The Venetian binnen en sta je niet alleen op het San Marcoplein in Venetie waar het een aangename 25 graden is, maar zie je aan het eind van de straat de gondeliers op de gracht in hun bootje zingen. En als je omhoogt kijkt zie je niet meteen dat de wolken op het 30 meter hoge plafond geschilderd zijn, wel merk je dat de zon al wat aan het ondergaan is... Fascinerend waartoe de mens in staat is.

Met de Star Trek convention zal ik je niet al te lang mee vervelen, voor je het weet zit ik weer op mijn stokpaardje... Dus, even heel gecomprimeerd:

124Wat is een Star Trek Convention? Een ontmoetingsplaats van fans, acteurs en schrijvers van Star Trek. Maar ook een marktplaats waar je van alles kunt kopen en dat is nogal wat want de 'Star Trek franchise' (zoal de echte fans zeggen) bestaat al bijna veertig jaar. Dat betekent dat er in sommige families al vier generaties van Star Trek fans zijn en dat zie je ook terug in de bezoekers die in leeftijd varieren van 8 tot 80.

Voor diegenen die Star Trek niet (goed) kennen: de serie begon in 1970 met de belevenissen van captain Kirk en starship Enterprise. Op dit moment zijn er vijf verschillende TV series van meer dan 800 afleveringen en 11 films gemaakt. Ennuh.. verwar het niet met Star Wars!! Star Trek laat de mens zien als ontdekkingsreiziger maar ook als schepper van een betere wereld waarin mensen van allerlei soorten en pluimage vreedzaam samen proberen te leven. Voldoende voer dus voor interessante verhalen want dit is nogal een ambitie....

De geestelijke vader (Gene Roddenberry) schroomde destijds niet om politieke thema's rondom de koude oorlog en de rassendiscriminatie te verwerken in de afleveringen. Zo had Star Trek destijds de primeur van een zwarte actrice in een belangrijke rol.

Eric met de Grand NagusWat mij er zo in aantrekt is het verkennen van het onbekende, de ontdekkingsreiziger in mijzelf, zeg maar. Maar ook het voortdurend verder ontwikkelen van jezelf om je eigen grenzen te leren kennen en het liefst natuurlijk nog een beetje op te rekken. En dat allemaal overgoten met een sausje van goede acteurs en steeds verder groeiende rollen (veel acteurs hebben zeven jaar intensief samengewerkt!), mooie special effects en héél veel rare aliens!

116Want onze lieve heer heeft rare kostgangers, en die zie je allemaal op zo'n conventie. Want amerikanen uiten hun passie(gelukkig) heel anders dan wij nederlanders. Want zou jij jezelf verkleden als jouw held en drie dagen zo in Las Vegas rondlopen? Ik (nog) niet!

1. Linda:
    13 augustus 2009
    Wat een gezellige en beeldende verhalen weer. Heel erg leuk! En leerzaam ... kende hele verhaal achter Star Trek niet ... sorry :-) Afscheid nemen van zo'n bijzondere plek zal best lastig zijn, maar gelukkig nemen jullie veel mooie herinneringen mee. En naar de woorden van Gouverneur Arnold ... I'll be back! En dat gaat volgens mij wel goedkomen. Ik wens jullie nog fijne laatste Amerikaanse vakantiedagen toe! Groeten van Linda