New York dag 4 & 5

22 juli 2009 - New York, New York, Verenigde Staten

Dit maal eens een berichtje na twee dagen. Ik kwam er de laatste twee dagen niet echt aan toe om echt iets te schrijven of upt te loaden omdat iedereen per se de laptop nodig had.

Dag 4

Maar oké we beginnen maar eens met dag 4 van onze reis. We begonnen deze ochtend eens voor de verandering met een ander ontbijt. We gingen namelijk uit ontbijten bij het zaakje bij ons om de hoek. Voor vandaag was er vooral veel regen voorspeld en we wilden vandaag dan ook niet te veel buiten doen. Dat betekent dus: SHOPPEN!! Althans de meiden dan, want Eric en ik hielden het (maar) bij de Apple Store en de Starbucks...

Dus zijn we na het ontbijtje richting de metro gelopen en een paar keer overgestapt zoals altijd. We beginnen dan ook steeds meer van het metrosysteem te begrijpen. En na enige tijd stapten we dan ook bij 12th avenue uit, vlakbij 5th avenue. Na wat gewandeld en gedoe zagen we dan ook het welbekende apple logo in de glazen koepel. Na ons verwondert te hebben over het feit dat je ook door de glazen koepel naar beneden moet kwamen we in een hele drukke grote winkel aan, volledig ondergronds... Na wat gespeeld te hebben met wat Macs en Iphones vond ik het dan ook wel eens tijd om er eens eentje te kopen. Dus liep ik samen met Eric en Hanneke richting de kassa. Eenmaal bij de kassa aangekomen werd mijn vraag naar iphones beantwoord met: "To get an iphone you first need an At&T account. You need to be an American citizen, and you need a creditcard." Nou die creditcard hadden we, maar we waren niet amerikaans en moesten een contract nemen om een account te krijgen. We waren dan ook weer snel weer buiten in de stromende regen op weg naar de volgende shop teleurgesteld als we waren.

Na een tijdje besloten we dan dat het ook handig was om op te splitsen aangezien Eric en ik niet zo heel veel trek hadden in uren kritiek en afwegingen met betrekking tot kleren. Dus hielden wij het al weer gauw voor gezien. Na het nog eens geprobeerd te hebben in de At&T shop gingen we dan ook maar eens terug naar het Hotel, waar we om 7 uur hadden afgesproken met Hanneke en Alinde. We waren er al heel vroeg dus hebben we even 3 uurtjes uitgerust want je loopt nog eens wat af in een paar dagen in NY. En toen waren we de luiheid beu en liepen we demonstratief de metro in. China townWe besloten dat we maar naar een authentiek wijkje in New York zouden gaan: Chelsea. Het was inderdaad een leuk wijkje met heel veel kappers en schoonheidssalons. Net zoals in de rest van New York zijn er ook in elke straat wel diverse eetgelegenheden te vinden. Na een halfuurtje lopen gingen we dan ook weer de metro in met als deze keer het doel: ChinaTown. Toen we de metro uitliepen kwamen we al direct in een forse regenbui terecht, maar dat hield ons (nog) niet tegen. Na wat te hebben rondgewandeld kwamen we tot de conclusie dat heel chinatown op tourisme gericht is. Overal touristen, zelfs chinese toeristen. We probeerden dan ook weer zo snel mogelijk een metro ingang te vinden maar vonden een tijdje niets. Na wat gewandel zag ik in de verte eindelijk een ingang. Dus liepen we kletsnat de metro in. Een halfuur later kwamen we weer droog de metro uit op weg naar het hotel. Het is namelijk zo heet en verstikkend in de metro dat je er ook weer snel opdroogd.

We probeerden vanavond eens een Iers restaurantje uit wat erg lekker was. Daarna gingen we snel naar bed want we waren allemaal nogal moe. Eric had trouwens nog het idee om zijn vriend eens te mailen of hij nog tips had om een iphone in Amerika te kopen.

Dag 5 Operation IPhone

Vandaag hadden we als plan om eerst Ground Zero te gaan bekijken en nog even naar de grootste boekhandel in New York te gaan. En oh ja, de vriend van Eric had gereageerd, we hadden om 1 uur voor de apple store op 14th avenue afgesproken. Maarja zoals elke dag begonnen we met een lekker ontbijtje, bij een tentje op Colombus Street deze keer. Toen we weggingen zagen we nogeen foto van Jennifer Aniston hangen met daarop geschreven: "For my sweetest boss" Bleek dus dat Jennifer Aniston in haar collegejaren in dat tentje had geserverd, dat was natuurlijk wel leuk om te weten. Zoals elke dag brachten we het eerste uur van onze ochtend door in de metro, waar deze keer een man zijn longen kapot aan het schreeuwen was over dat wij Jezus Christus in ons hart moesten toelaten en dat we beslist een wedergeboorte moesten hebben om naar de hemel te gaan. Dit deed ons trouwens denken aan 4 zwarte predikanten die op Times Square heel hard aan het roepen waren dat Jezus niet blank, maar zwart was. Maarja even terug naar de orde van de dag, want we waren op weg naar Ground Zero.

Toen we daar aankwamen was het echt heel druk en moest Alinde naar de WC dus liepen we een caféetje binnen om Alinde haar ding te laten doen. Intussen keken wij even naar de foto's van 9/11 die overal in overvloede aanwezig waren. Toen Alinde weer terug kwam zijn we overgestoken om langs een enorme bouwput te lopen. Tja, verder is er niet zoveel over te zeggen want het ís gewoon een hele grote bouwput waar ze nu 2 nieuwe wtc's aan het bouwen zijn. Maar er is geen rede om bang te zijn dat ze vergeten wat er is gebeurt want ze bouwen ook 2 hele grote monumenten in de vorm van Cabsvierkante watervallen die even groot zijn en ook echt op de authentieke plaats van de twin towers komen te staan. Na nog wat rondgesnuffeld te hebben liepen we dan ook richting metro voor onze afspraak. Na wat gezoek, kwamen we erachter dat we op 14th street en niet op 14th avenue stonden. We namen dus maar een taxi naar de Apple Store. Waar we na enige minuten wachten Rodney aan zagen komen lopen. Na wat geklets besloten Eric en Rodney om maar eens te gaan informeren naar de prijzen. Ze kwamen met goed en slecht nieuws terug. We konden er een iphone kopen, maar het kostte $699 omdat hij geen nieuw contract neemt maar al wel AT&T klant is. Dat heb ik dus maar gedaan (omgerekend zon 500 euro) maar dat betekent dus dat ik helaas maar 1  iphone mee kan nemen. (Sorry Ruben!!) Na 10 mintuten was de boel geregeld. En liep ik met een iphone naar buiten. Missie deels geslaagd. Iphone is inmiddels gejaibreakt en unlockt.Colombian Street

Daarna splitsten we ons weer op want Hanneke en Alinde gingen weer shoppen terwijl Eric en ik naar de grote boekhandel gingen. De boekhandel lag in Union Square waar het heel druk was omdat het vandaag wél mooi weer was. Na een paar boeken gescoord te hebben gingen we dan ook weer terug naar het hotel. Na ons opgefrist te hebben gingen we eten in Colombus street. Eten was weer erg lekker en we gingen dan ook tevreden weg.

weltrusten en Willem gefeliciteerd met je verjaardag!

1. w.en A.Hendriks:
    23 juli 2009
    Hai shoppers, Jullie maken in korte tijd wel veel mee hé. We vinden het leuk om jullie verhalen te horen. Het is hiet nu de 4daagse. vandaag regent het vrijwel de hele dag en het is nog wel de dag van Groesbeek. Wel jammer voor de lopers.Gister was Beuningen aan de beurt.het was erg gezellig en mooi weer.
    Joop en Will waren er ook. Morgen gaan we de laatste dag naar Malden.Hopelijk is het dan wat beter weer. Bos heeft in Malden voor een terras gezorgd met muziek
    dus gaan we vroeg op pad.Wij wensen jullie nog vele genoeglijke dagen in Yew York en we horen het wel weer. Liefs van Opa en Oma.
  2. Linda:
    23 juli 2009
    Hoi! Met veel plezier weer je verslag gelezen Tim. En toch gaaf dat 'Operation IPhone' deels is geslaagd! Ga zo ook nog even de nieuwe foto's bekijken. En dan zit avontuur New York er al weer bijna op. Maar zitten er natuurlijk nog veel nieuwe belevenissen en indrukken aan te komen! Wens jullie allemaal een heel goede reis en ... veel plezier!
    Groeten van Linda
  3. Opa en Oma:
    23 juli 2009
    Hallo Tim Bedankt voor de uitgebreide reportage, we kunnen ons wel voorstellen dat jullie van die grote wandelingen wel moe worden. We realiseren ons nu dat het allemaal grote afstanden zijn. We lezen met plezier de belevenissn.We wachten dan ook weer op de volgende reportage. Doe iedereen de groeten van Oma en Opa en Hanneke een hele goede reis.